Is het niet gek dat psychologie, of een vak gericht op identiteitsontwikkeling, geen schoolvak is? Juist nu tijdens deze coronacrisis zien we dat óók kinderen enorme behoefte hebben aan psychologische duiding.
De coronacrisis is voor iedereen vervelend, ook kinderen ondervinden ernstige problemen door deze crisis. Steeds meer kinderen kampen met depressies of hebben moeite om stress te verwerken. Kinderen kunnen wel degelijk piekeren over de ontstane problemen, alleen is voor het voor hen vaak een stuk moeilijker om erover te praten. Vaak omdat ze simpelweg niet weten hoe zie de frustraties onder woorden kunnen brengen. Door psychologie als schoolvak in te voeren kunnen we kinderen juist een stukje mentaal weerbaarder maken. Ze leren wat stress is, en hoe ermee om te gaan. Ook zullen ze veel dingen leren herkennen zoals stresssymptomen en depressies, waardoor ze beter gewapend zijn tegen toekomstige ervaringen hiermee.
Toch hoor je maar weinig geluiden om psychologie als schoolvak aan te bieden. Wellicht komt dit omdat psychologie zelf natuurlijk een enorm brede wetenschap is. Maar een psychologische methode aanbieden gericht op identiteitsvorming zou enorm bevorderlijk kunnen werken. Online zijn er al leuke lespakketten te vinden zoals ‘mindgym voor kinderen’. Waarin kinderen op speelse en leuke wijze kunnen stoeien met psychologische onderwerpen.
Het Academisch Medisch Centrum kwam in een recent onderzoek tot de conclusie dat door de coronacrisis er een stijging is van zo’n 5 procent van de slaapproblemen bij kinderen tussen de 8 en 18 jaar en dat deze groep ook steeds vaker somberheid en angstklachten ervaren. Al langer roepen psychiaters ervoor om van de mentale gezondheid, en de daarbij horende weerbaarheid, een maatschappelijke prioriteit te maken. De school zou hier het beste instituut voor zijn beweren Wouter de Jong en Dylan Haegens, de bedenkers van de schoolmethode ‘mindgym voor kinderen’.
In de Verenigde Staten is al vaker geëxperimenteerd met psychologie als schoolvak op sommige scholen, en de inzichten daarvan zijn interessant. Het aanleren van psychologische tools en kunde helpt kinderen bij hun sociale en mentale ontwikkeling. Het maakt ze sterker in het herkennen van negatieve én positieve patronen en invloeden op hun leven. Ook leert het hun stoeien met leuke psychologische casussen uit het verleden.
De Jong en Haegens zien hun methode dan ook als de perfecte kans om ‘mentaal te sporten’. Het leert kinderen om zich beter te kunnen concentreren, motiveren en omgaan met teleurstellingen. Vaardigheden die bij feitelijk alles in het leven handig zijn. Psychologie als schoolvak moet men dan ook als een soort vakoverstijgende discipline zien die kinderen handige vaardigheden bijleert voor allerlei facetten in het leven én tegelijkertijd als tool die mentale weerbaarheid kan verhogen!
(Foto: Wokandapix/Pixabay)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties