Een feel-good film wordt door filmcritici meestal afgedaan als sentimenteel en zonder intellectuele verdienste. Maar toch winnen de films het in populariteit bij het publiek. In een nieuwe studie van het Max Planck Institute for Empirical Aesthetics werd onderzocht welke feel-good films door kijkers als prototypisch worden beschouwd en welke factoren hun feel-good effect bepalen.
Voorbeelden van feel-good films zijn Love Actually, Pretty Woman, Amélie en The Intouchable. Ongeveer 450 deelnemers uit Duitsland, Oostenrijk en de Duitstalige gebieden van België en Zwitserland namen deel aan het onderzoek. Uit hun antwoorden bleek dat romantische komedies een bijzonder hoog potentieel voor emotionele oppepper hebben. De bevindingen van de studie gaven aanwijzingen over welke inhoudelijke en formele kenmerken films moeten hebben opdat het publiek zich er bijzonder goed bij zou voelen.
Sprookjesachtige setting
‘Naast een element van humor en het klassieke happy end, kunnen feel-good films worden geïdentificeerd door bepaalde terugkerende patronen in het plot en personages’, legt studieleider en eerste auteur Keyvan Sarkhosh uit in het tijdschrift Projections. ‘Vaak gaat het om buitenstaanders op zoek naar ware liefde, die zichzelf moeten bewijzen en vechten tegen ongunstige omstandigheden, en die uiteindelijk hun rol in de gemeenschap vinden.’
Maar de films worden niet enkel gekenmerkt door romantiek en humor. Ook momenten van drama hebben een sterk emotioneel effect op de kijkers. Tegelijkertijd zijn deze kenmerken vaak ingebed in een sprookjesachtige setting, wat een ander typisch aspect van het genre is en aanzienlijk bijdraagt tot de als licht ervaren lichtheid ervan. Een mengelingen van deze elementen kan worden beschouwd als constitutief voor de feel-good film.
Veel van de deelnemers aan het onderzoek waren het erover eens dat feel-good films weliswaar sentimenteel zijn, maar niet kitscherig, en dat ze bovenal technisch goed gemaakt zijn. In dit opzicht verschilt het positieve gebruik van het genre-etiket door de kijkers aanzienlijk van het overwegend negatieve perspectief dat er door professionele filmcritici aan wordt gegeven. (Foto: Pexels/Sam Lion)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties