John Bradshaw: 'Op school waren prestaties het enige dat telde'

John Bradshaw: 'Op school waren prestaties het enige dat telde'

In deze teaching van John Bradshaw gaat de inspirator in op de schooltijd. Hij benadrukt dat een belangrijk aspect de cijfers waren. En dat is ook het weinige dat hem nog bij staat van zijn schooltijd. 'Op school waren prestaties het enige dat telde', zegt hij op ongeveer dertien minuten in de video.

'Ik leerde op school dat als ik niet presteerde, dat ik er niet toe deed', betreurt Bradshaw. Hij denkt dat er daarom ook mensen uit vallen omdat ze niet in het systeem passen of omdat het te schaamtevol is dat ze niet presteren.'

Voor sommige mensen was het daarom niet veilig op school, omdat ze behalve niet presteerden ook nog gepest werden bijvoorbeeld. En dan was het misschien ook niet veilig thuis. 'Er was dan geen warm welkom thuis', zegt Bradshaw. Waarbij sommigen misschien thuis ook nog eens de volle laag kregen.

Epignetic principle

Als er bij mensen dan op jonge leeftijd niet aan hun behoeften is voldoen, lopen ze ook nog met een verwond innerlijk kind rond op school. Je gaat naar de volgende fase in je leven, maar je behoeften van de vorige, het kind, zijn nog niet vervuld. 'Dit wordt de epignetic principle genoemd', voegt Bradshaw toe.

Dit is een theorie van Erik Erikson, die onder andere bekend is van de acht stadia van eenieders leven. 'Dit is het probleem van het verwonde kind, waarbij veel ouderen opgroeien als volwassenen, maar nog steeds een kind zijn van binnen. Dit kind in ons is nog steeds vol behoeften en heeft zijn of haar behoeften nooit vervuld gezien. Ik noem deze series opnames daarom ook homecoming. Veel mensen zijn nooit 'thuis gekomen'.'

Zinloze scholen

Overigens is er op scholen sinds dat Bradshaw er op heeft gezeten nog niet veel veranderd. Kinderen leren nog steeds vakken waar ze later nooit meer wat mee doen en waar ze eigenlijk geen interesse in hebben. Bradshaw snapt dat niet. 'Ik persoonlijk vind dat school voor het grootste deel verspilde tijd is, zoals het nu is ingericht. We kunnen die tijd effectief gebruiken, maar nu is het een plek waar veel mensen nog meer pijn oplopen.'

'Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze hebben een omgeving nodig dat veilig genoeg is om te leren', voegt hij er aan toe. Volgens Bradshaw moeten kinderen meer gestimuleerd worden naar waar ze interesse in hebben. 'Ik zou nu bij wijze van spreken acht maanden meetkunde moeten studeren en na afloop snap ik er nog geen moer van', baalt hij in de video. Kinderen moeten meer les krijgen op het niveau waar ze op zitten, want de (emotionele) ontwikkelingen zijn erg verschillend per kind op dezelfde leeftijd, aldus Bradshaw.

John Bradshaw over de (middelbare) schooltijd


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Lale Gül stopte haar gevoelens te lang weg en werd depressief

Lale Gül werd bekend van het boek 'Ik ga leven' waarin ze brak met de strenge regels van haar Turkse achtergrond. De prijs di...

Levine: 'We zijn het vermogen om met trauma om te gaan verloren'

Peter Levine heeft in 1997 heeft boek 'Waking the Tiger' uitgegeven. De trauma-specialist, bekend van de methode Somatic Expe...

Drie sterke en opvallende boeddhistische wijsheden met uitleg

Het boekje Boeddhistische wijsheden van Uitgevrij Verba bevat verschillende oneliners over het boeddhisme die erg krachtig ku...

Video | Levine: Geholpen door empathische getuige bij traumaverwerking

Peter Levine ligt volgens kenners 'voorop' als het gaat om trauma-behandeling. In deze video gaat hij verder in op zijn autob...

Blog | Vier redenen waarom vrouwen beter ontwikkeld zijn dan mannen

Als we kijken naar de evolutie dan zegt men vaak dat vrouwen momenteel 'aan het inhalen zijn'. Ze lopen achter op de arbeidsm...

Lees meer