John Bradshaw: 'Op school waren prestaties het enige dat telde'

John Bradshaw: 'Op school waren prestaties het enige dat telde'

In deze teaching van John Bradshaw gaat de inspirator in op de schooltijd. Hij benadrukt dat een belangrijk aspect de cijfers waren. En dat is ook het weinige dat hem nog bij staat van zijn schooltijd. 'Op school waren prestaties het enige dat telde', zegt hij op ongeveer dertien minuten in de video.

'Ik leerde op school dat als ik niet presteerde, dat ik er niet toe deed', betreurt Bradshaw. Hij denkt dat er daarom ook mensen uit vallen omdat ze niet in het systeem passen of omdat het te schaamtevol is dat ze niet presteren.'

Voor sommige mensen was het daarom niet veilig op school, omdat ze behalve niet presteerden ook nog gepest werden bijvoorbeeld. En dan was het misschien ook niet veilig thuis. 'Er was dan geen warm welkom thuis', zegt Bradshaw. Waarbij sommigen misschien thuis ook nog eens de volle laag kregen.

Epignetic principle

Als er bij mensen dan op jonge leeftijd niet aan hun behoeften is voldoen, lopen ze ook nog met een verwond innerlijk kind rond op school. Je gaat naar de volgende fase in je leven, maar je behoeften van de vorige, het kind, zijn nog niet vervuld. 'Dit wordt de epignetic principle genoemd', voegt Bradshaw toe.

Dit is een theorie van Erik Erikson, die onder andere bekend is van de acht stadia van eenieders leven. 'Dit is het probleem van het verwonde kind, waarbij veel ouderen opgroeien als volwassenen, maar nog steeds een kind zijn van binnen. Dit kind in ons is nog steeds vol behoeften en heeft zijn of haar behoeften nooit vervuld gezien. Ik noem deze series opnames daarom ook homecoming. Veel mensen zijn nooit 'thuis gekomen'.'

Zinloze scholen

Overigens is er op scholen sinds dat Bradshaw er op heeft gezeten nog niet veel veranderd. Kinderen leren nog steeds vakken waar ze later nooit meer wat mee doen en waar ze eigenlijk geen interesse in hebben. Bradshaw snapt dat niet. 'Ik persoonlijk vind dat school voor het grootste deel verspilde tijd is, zoals het nu is ingericht. We kunnen die tijd effectief gebruiken, maar nu is het een plek waar veel mensen nog meer pijn oplopen.'

'Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze hebben een omgeving nodig dat veilig genoeg is om te leren', voegt hij er aan toe. Volgens Bradshaw moeten kinderen meer gestimuleerd worden naar waar ze interesse in hebben. 'Ik zou nu bij wijze van spreken acht maanden meetkunde moeten studeren en na afloop snap ik er nog geen moer van', baalt hij in de video. Kinderen moeten meer les krijgen op het niveau waar ze op zitten, want de (emotionele) ontwikkelingen zijn erg verschillend per kind op dezelfde leeftijd, aldus Bradshaw.

John Bradshaw over de (middelbare) schooltijd


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer

Net binnen

IndeSpiegel.nl een week op rust!

Deze week verschijnen er geen artikelen op IndeSpiegel.nl. Volgende week, vanaf 17 maart 2025, gaan we weer verder met intere...

Stephen Porges: 'In onze evolutie is het autonomische zenuwstelsel veranderd'

In een interview voor het YT-kanaal Megg-rottweil legt Stephen Porges uit wat nu de Polyvagaal-theorie is en waarom het belan...

Alexander Lowen legt uit waarom kinderlijke gevoelens 'eeuwig kunnen duren'

Volwassen die in hun jeugd zijn beschadigd kunnen kinderlijke gevoelens met zich mee dragen. Dat betekent dat de kracht van e...

Blog | Uiteindelijk zou ik deze schaamte nog weg willen werken

Onlangs reed ik in Amsterdam en wachtte ik voor afslaan. Omdat het tijdens werktijd was, wilde ik even op mijn telefoon kijke...

Acteur werd op zijn 8e misbruikt: 'Maar eindelijk snap ik dat het niet mijn schuld is'

Acteur Nathan Spiteri werd op zijn achtste misbruikt en heeft daar een groot deel van zijn leven last van gehad. Hij praatte...

Lees meer