Blog | Is het zien van de werkelijkheid gelijk aan het residu na het verwijderen van afweermechanismen?

Blog | Is het zien van de werkelijkheid gelijk aan het residu na het verwijderen van afweermechanismen?

In het boeddhisme wordt vaker gesteld dat negatieve emoties en ego voorkomt dat we de werkelijkheid zien. Er zijn boeddhisten die zeggen dat 80 procent van het zicht wordt belemmerd door emoties. Oftewel, als je boos bent of een andere sterke emotie hebt, dan vertroebelt dit voor 80 procent je zicht op de werkelijkheid.

Sogyal Rinpoche, inmiddels overleden, schreef in het boek Dagend Inzicht, het volgende: 'Bij de meesten van ons versluieren karma en negatieve emoties het vermogen om onze eigen intrinsieke natuur en de natuur van de werkelijkheid te zien. Als gevolg daarvan klampen wij ons vast aan geluk en lijden alsof zij werkelijk bestaat, en handelend vanuit deze illusie blijven we de kiemen leggen voor een volgend leven.'

In de psychologie worden mensen bij een goede therapie grotendeels bewust gemaakt van hun afweermechanismen die zij hebben opgebouwd als bescherming tegen de pijn die zij als klein kind niet konden ondergaan. Dit kan bijvoorbeeld depressie zijn, maar ook verslavingen of zelfs vormen van extreme trots of arrogantie.

De laatste jaren raak ik er steeds meer van overtuigd dat als we er middels psychotherapie in slagen deze afweermechanismen te ontmantelen en ervoor zorgen dat het ego niet onnodig groot is, we slechts als energiebron over blijven die af en toe een beetje oplaait een meer niet. Een energiebron die soms geraakt wordt, wat energie kwijt raakt en weer in normale toestand schiet. Hier hoort geen vastklampen aan identiteit meer bij, maar gewoon een persoon die zich beweegt in de wereld en daar soms op reageert. Dat is alles, meer moet je er waarschijnlijk ook niet van maken.

Ik vermoed dat deze energiebron die overblijft, hetzelfde is als waar Sogyal Rinpoche in bovenstaande quote op doelt. Het karma zit namelijk in de afweermechanismen die zijn ontstaan en de negatieve emoties. Voor veel mensen zou wat meer afstand doen van deze identiteit een grote stap zijn. Maar het kan ontzettend veel onnodig lijden voorkomen en, als we de boeddhisten moeten geloven, dan voorkomt het niet vasthouden aan het ego ook dat je uit het samsara blijft en uiteindelijk zelfs het nirvana kan bereiken.

Sjoerd (1984) is ervaringsdeskundige, heeft 15 jaar ervaring 'op de sofa' en bestudeert in zijn vrije tijd psychologie en het boeddhisme. Ook yoga en meditatie zijn hem niet onbekend. Verder is hij online media ondernemer, www.valkeringmedia.nl, afgestudeerd Business Administration (WO) en fervent dierenliefhebber.


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Blog | Hoe de kinderlijke volwassene nog steeds diepe gevoelens uit de jeugd met zich mee draagt

Het is fascinerend en treurig om te zien hoe groot het 'spons-vermogen' is van het kind. Trauma-expert Gabor Maté noemt een k...

Vrouwen die 40 worden: 'Een leeftijd waarop ik mijn lichaam moet haten'

Psychologe Amber Wardell schrijft op PsychologyToday.com een artikel over vrouwen die 40 jaar oud worden. Zij gaan zich volge...

Wat wordt er in de psychologie bedoeld met het Zeigarnik-effect?

Het Zeigarnik-effect is een psychologisch fenomeen dat verklaart waarom mensen de neiging hebben om onafgemaakte of onderbrok...

Innovator Bram Bakker stapt over op ketonen-dieet om 'psyche te verbeteren'

Voormalig psychiater Bram Bakker heeft na het lezen van het boek van de Amerikaanse psychiater Christopher Palmer, getiteld B...

'Traumavoorloper' Peter Levine heeft zelf een conceptietrauma opgelopen

Jan Bommerez noemt Peter Levine altijd dé voorloper op het gebied van trauma. De man die twee PhD's achter zijn naam heeft st...

Lees meer