Een volwassene besteedt bijna negen minuten per dag aan klagen, waarom?

Een volwassene besteedt bijna negen minuten per dag aan klagen, waarom?

Volgens onderzoek besteedt een gemiddelde volwassene acht minuten en vierenvijftig seconden per dag aan klagen. Klagen kost niet alleen veel tijd, maar is ook emotioneel en fysiek belastend voor jezelf en de mensen om je heen. Onderzoek van de Stanford Universiteit toont aan dat langdurige blootstelling aan stress, zoals negativiteit, de hippocampus in je hersenen doet krimpen, die verantwoordelijk is voor geheugen, leren en emoties.

Negativiteit verstikt creativiteit, leidt tot communicatiestoornissen, vertraagt vooruitgang en is net zo besmettelijk als elke andere besmettelijke ziekte. Volgens Will Bowen, auteur van meerdere boeken over het onderwerp klagen, waaronder A Complaint-Free World, klagen mensen gemiddeld vijftien tot dertig keer per dag. Het boek The Power of Slow kijkt naar de tijd die klagen in neemt, en naar wat er gedaan kan worden met die ineens klaagvrije tijd. Want stel je voor hoeveel tijd je zou kunnen besparen als je niet het klagen in je leven zou verminderen....

Klagen kan worden gedefinieerd als een uiting van verdriet, pijn, of ontevredenheid verpakt in een deken van negatieve emoties en een slachtoffer mentaliteit. Aan de andere kant is het uiten van verlangen of een constatering van een feit, zoals ‘De droger is vandaag kapot gegaan’, geen klacht. Als je eraan toevoegt: ‘Dit overkomt mij altijd!’, verandert de uitspraak van een feit in een beschuldiging.

Met de G.R.I.P.E. methode splitst Bowen de vier redenen op waarom mensen klagen, en biedt oplossingen voor elk van hen.

1. Het krijgen van aandacht

Je kan het zien op platformen zoals sociale media: mensen willen aandacht. Door te klagen over van alles op sociale media, lukt het vaak om die aandacht te krijgen. Bowen geeft hier als de oplossing om het gesprek om te draaien: Als iemand aandacht vraagt door te klagen, vraag hem dan wat er goed gaat in zijn leven. Het zal de klaagsessie onmiddellijk stoppen. Als je consequent bent met je reactie, zal de persoon ofwel stoppen met klagen of er helemaal niet meer voor naar je toe komen.

2. Verwijder verantwoordelijkheid

Wanneer een collega op het werk bijvoorbeeld niet bereid is om een taak af te maken, merk dan op hoe die persoon daarover begint te klagen. Het is een vertragingstactiek die de positie van de persoon verzwakt zonder dat hij of zij het zelf beseft. De oplossing hierbij is volgens Bowen ander soort vraag stellen: ‘Als het mogelijk zou zijn om deze opdracht te voltooien, hoe zou je dat dan aanpakken?’

3. Afgunst opwekken

Met andere woorden: opscheppen. Mensen hebben het niet aangeleerd om te klagen, maar als ze klagen over hoe moeilijk het is om hun vrijstaande villa schoon en beveiligd te houden, dan is de ware bedoeling daarachter niet klagen, maar opscheppen en jaloers willen maken van anderen. In plaats van je geïntimideerd hierdoor te voelen, is het beter om een (oprecht) compliment te geven.

4. Slechte prestaties

Als je ziet dat iemand het verknald heeft, zal schelden en klagen tegen of over hem de situatie niet verbeteren. Vraag in plaats daarvan: ‘Hoe ben je van plan het de volgende keer beter te doen?’ Deze vraag biedt een tweeledige oplossing. Ten eerste, je legt de verantwoordelijkheid bij de persoon die minder dan optimaal presteerde, terwijl, ten tweede, hij of zij met echte, uitvoerbare oplossingen komt voor soortgelijke toekomstige situaties en dit doet zonder zich aangevallen te voelen, omdat niemand defensief wordt als gevraagd wordt naar ‘de volgende keer’.

Bowen heeft tientallen miljoenen mensen beïnvloed in het leiden van een klachtenvrij leven. Hoewel het de gemiddelde persoon tot acht maanden kost om het echt onder de knie te krijgen, moedigt hij mensen aan om de gewoonte te doorbreken door hun angsten bewust om te buigen naar mogelijkheden. Er vindt een verschuiving plaats als je je aandacht richt op wat er goed gaat in je leven. Net als klagen, werkt positiviteit aanstekelijk. En het is ook beter voor je. (Foto: Pexels/Liza Summer)

Lees meer over:
Gedrag Psychologie

Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Drie sterke en opvallende boeddhistische wijsheden met uitleg

Het boekje Boeddhistische wijsheden van Uitgevrij Verba bevat verschillende oneliners over het boeddhisme die erg krachtig ku...

Video | Levine: Geholpen door empathische getuige bij traumaverwerking

Peter Levine ligt volgens kenners 'voorop' als het gaat om trauma-behandeling. In deze video gaat hij verder in op zijn autob...

Blog | Vier redenen waarom vrouwen beter ontwikkeld zijn dan mannen

Als we kijken naar de evolutie dan zegt men vaak dat vrouwen momenteel 'aan het inhalen zijn'. Ze lopen achter op de arbeidsm...

Video | De theorie van Margaret Mahler over de ontwikkeling van het kind

In deze video wordt de theorie van de verschillende fasen van het ontwikkeling van het kind van Margaret Mahler uitgelegd. Ma...

Studie: Relatie patiënt-therapeut cruciaal bij therapie met psychedelica

Een nieuwe studie suggereert dat de relatie tussen therapeut en deelnemer cruciaal is bij het verminderen van depressie met p...

Lees meer