Wat is de invloed van eet-reclames op je eetgedrag?

Wat is de invloed van eet-reclames op je eetgedrag?

Het is zomer en in de zomer is er altijd een grotere focus op afvallen of gezonder eten. Maar afvallen is niet makkelijk in een wereld waar er veel focus is op eten. Ook tijdens een avondje televisie kijken, is er niet te ontsnappen aan reclames over lekker eten. En wat doen die reclames nu precies? Het doel is om het eten uiteindelijk te verkopen, maar werkt dat ook?

Onderzoekers Jennifer Harris, John Bargh, en Kelly Brownwell van de Yale University deden een onderzoek om beter te begrijpen of voedingsreclames in een televisieprogramma een automatische toename van de snackconsumptie zouden veroorzaken. In het eerste experiment stelden de onderzoekers basisschool kinderen bloot aan een tekenfilm, inclusief reclamespots. Voor het kijken kregen de kinderen een grote schaal kaascrackers en werd hen verteld dat ze konden snacken terwijl ze van de show genoten.

Tekenfilms en komedie shows

Eén testgroep bekeek het programma met reclames die voedselreclames bevatten, en een andere testgroep bekeek de tekenfilm met reclames die geen voedselreclames bevatten. De reclames voor voedingsmiddelen waren reclames die vaak in kinderprogramma's op de televisie te zien waren en die snacks en ontbijtproducten met een slechte voedingswaarde aanprezen.

In het tweede experiment keken volwassenen naar een komedie show die één van de volgende drie testcondities bevatte: reclame voor voedingsmiddelen die snacken promoten, reclame voor voedingsmiddelen die voeding promoten, of geen reclame voor voedingsmiddelen. Na het bekijken van het televisieprogramma brachten de onderzoekers de volwassen deelnemers naar een aparte kamer en vroegen hen om een reeks gezonde en ongezonde snacks te beoordelen en te proeven. De deelnemers kregen te horen dat ze zoveel mochten eten als ze wilden, en daarna verliet de experimentator de kamer.

Voedingsadvertenties lijken automatisch te leiden tot snacken

Uit het onderzoek bleek dat de kinderen 45 procent meer snacks aten wanneer ze werden blootgesteld aan reclame voor voedingsmiddelen. Volwassenen die werden blootgesteld aan reclame voor voedingsmiddelen consumeerden meer van zowel gezonde als ongezonde snacks dan als ze niet bloot werden gesteld aan reclames over voeding. Dus, voor wie wel televisie wilt kijken, maar niet constant geconfronteerd wilt worden met reclames over eten, is misschien een streamingdienst zonder reclames een betere optie.


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Vrouwen die 40 worden: 'Een leeftijd waarop ik mijn lichaam moet haten'

Psychologe Amber Wardell schrijft op PsychologyToday.com een artikel over vrouwen die 40 jaar oud worden. Zij gaan zich volge...

Wat wordt er in de psychologie bedoeld met het Zeigarnik-effect?

Het Zeigarnik-effect is een psychologisch fenomeen dat verklaart waarom mensen de neiging hebben om onafgemaakte of onderbrok...

Innovator Bram Bakker stapt over op ketonen-dieet om 'psyche te verbeteren'

Voormalig psychiater Bram Bakker heeft na het lezen van het boek van de Amerikaanse psychiater Christopher Palmer, getiteld B...

'Traumavoorloper' Peter Levine heeft zelf een conceptietrauma opgelopen

Jan Bommerez noemt Peter Levine altijd dé voorloper op het gebied van trauma. De man die twee PhD's achter zijn naam heeft st...

Hans Laurentius haalt trekker weer over: 'Er is geen wet tegen domheid'

Hans Laurentius plaatst tegenwoordig weer wat meer video's op zijn YouTube-kanaal. Hij heeft een kleine pauze van een jaar ge...

Lees meer