Trimbos reageert op Dranquilo: 'Het is genormaliseerd in de samenleving'

Trimbos reageert op Dranquilo: 'Het is genormaliseerd in de samenleving'

Dit jaar is er voor het eerst sinds de jaren 90 een overheidscampagne om bewustwording te creëren over alcoholgebruik en overmatig gebruik, tegen te gaan. De campagne gaat de ‘Dranquilo’ campagne heten, gebaseerd op het Spaanse woord tranquillo wat rustig aan betekent. Volgens Carmen Voogt (36) van het Expertisecentrum Alcohol van het Trimbos-instituut komt deze campagne niet uit het niets vallen: ‘In Nederland wordt nog te veel en te vaak alcohol gedronken, wat leidt tot persoonlijke en maatschappelijke schade.’

De nieuwe campagne is begonnen in de aanloop naar Dry January 2021 (een challenge waarin mensen in januari een maand lang niet drinken) met een aantal korte commercials op social media en via posters op billboards. Vanaf februari volgend jaar is de campagne ook op televisie te zien. Alle doelgroepen, maar met name (plattelands)jongeren en ouderen, en verschillende sociale situaties komen in de commercials voorbij.

Dit is nodig volgens Voogt, want Nederlanders zijn lang niet altijd bewust van de gevolgen. ‘Nederlanders weten nog te weinig over de persoonlijke en maatschappelijke schade van alcohol. Zo weten de meeste mensen niet dat overmatig drinken het risico vergroot op verschillende typen kanker, dementie en een miskraam als de man voor de bevruchting drinkt.’ Daarbij legt Voogt uit dat de maatschappelijke gevolgen van alcohol worden onderschat, zoals de totale kosten van alcohol voor de samenleving.

Van de Nederlandse bevolking is 8,5 procent een overmatige en 8,5 procent een zware drinker. Voor mannen is overmatig drinken het nuttigen van meer dan 21 glazen alcohol per week, voor vrouwen is dat bij meer dan veertien glazen alcohol per week. Bij zwaar drinken gaat het om minstens één keer per week ten minste zes glazen alcohol op één dag drinken als man en ten minste vier op één dag als vrouw. ‘Het is genormaliseerd in de samenleving. Het drinken van alcohol is van alle tijden evenals de beteugeling van de problematiek ervan’, legt Voogt uit.

Volgens Voogt zou een campagne zoals Dranquillo kunnen bijdragen aan bewustwording over alcohol bij het algemene publiek. ‘Verder kan het een belangrijke ondersteuning zijn bij algemene beleidsmaatregelen waarvan we weten dat ze het meest kosteneffectief zijn om alcoholgebruik te verminderen, zoals prijsverhogingen, het beperken van de beschikbaarheid van alcohol en het beperken van alcoholmarketing', zegt ze tegen IndeSpiegel.nl. (Foto: Pixabay/Congerdesign)


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer

Net binnen

Lowen ging 3x per week naar Reich: Dieren halen beter adem

Alexander Lowen, oprichter van de bio-energetica, vertelt in een oude lezing die hij ooit heeft gegeven dat hij bij zijn ther...

Video | Edwin Selij in boeiende podcast bij Giel Beelen van Kukuru

Edwin Selij, eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland, spreekt in de podcast bij Giel Beelen over een paar inter...

Wegens privé omstandigheden iets minder stukken op IndeSpiegel.nl

Wegens privé omstandigheden (een acute angststoornis) verschijnen er sinds vorige week en deze week iets minder artikelen op...

Onderzoek: Jeugdtrauma in Brazilië en relatie met verslavende middelen

Een nieuwe studie gepubliceerd in het Journal of Child Psychology and Psychiatry laat zien dat jeugdtrauma sterk samenhangt m...

Video | True peace met Thich Nath Hanh

Mooie korte en krachtige video van Thich Nath Hanh. De boeddhistische zenmeester is inmiddels overleden, maar Plum Village ma...

Lees meer