Trimbos reageert op Dranquilo: 'Het is genormaliseerd in de samenleving'

Trimbos reageert op Dranquilo: 'Het is genormaliseerd in de samenleving'

Dit jaar is er voor het eerst sinds de jaren 90 een overheidscampagne om bewustwording te creëren over alcoholgebruik en overmatig gebruik, tegen te gaan. De campagne gaat de ‘Dranquilo’ campagne heten, gebaseerd op het Spaanse woord tranquillo wat rustig aan betekent. Volgens Carmen Voogt (36) van het Expertisecentrum Alcohol van het Trimbos-instituut komt deze campagne niet uit het niets vallen: ‘In Nederland wordt nog te veel en te vaak alcohol gedronken, wat leidt tot persoonlijke en maatschappelijke schade.’

De nieuwe campagne is begonnen in de aanloop naar Dry January 2021 (een challenge waarin mensen in januari een maand lang niet drinken) met een aantal korte commercials op social media en via posters op billboards. Vanaf februari volgend jaar is de campagne ook op televisie te zien. Alle doelgroepen, maar met name (plattelands)jongeren en ouderen, en verschillende sociale situaties komen in de commercials voorbij.

Dit is nodig volgens Voogt, want Nederlanders zijn lang niet altijd bewust van de gevolgen. ‘Nederlanders weten nog te weinig over de persoonlijke en maatschappelijke schade van alcohol. Zo weten de meeste mensen niet dat overmatig drinken het risico vergroot op verschillende typen kanker, dementie en een miskraam als de man voor de bevruchting drinkt.’ Daarbij legt Voogt uit dat de maatschappelijke gevolgen van alcohol worden onderschat, zoals de totale kosten van alcohol voor de samenleving.

Van de Nederlandse bevolking is 8,5 procent een overmatige en 8,5 procent een zware drinker. Voor mannen is overmatig drinken het nuttigen van meer dan 21 glazen alcohol per week, voor vrouwen is dat bij meer dan veertien glazen alcohol per week. Bij zwaar drinken gaat het om minstens één keer per week ten minste zes glazen alcohol op één dag drinken als man en ten minste vier op één dag als vrouw. ‘Het is genormaliseerd in de samenleving. Het drinken van alcohol is van alle tijden evenals de beteugeling van de problematiek ervan’, legt Voogt uit.

Volgens Voogt zou een campagne zoals Dranquillo kunnen bijdragen aan bewustwording over alcohol bij het algemene publiek. ‘Verder kan het een belangrijke ondersteuning zijn bij algemene beleidsmaatregelen waarvan we weten dat ze het meest kosteneffectief zijn om alcoholgebruik te verminderen, zoals prijsverhogingen, het beperken van de beschikbaarheid van alcohol en het beperken van alcoholmarketing', zegt ze tegen IndeSpiegel.nl. (Foto: Pixabay/Congerdesign)


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

'Ouderen met een verwond kind in zich zijn vaak erg egocentrisch'

John Bradshaw bespreekt in de laatste video van zijn televisie-serie hoe mensen die met een verwond innerlijk kind rondlopen...

Ouderen zien zichzelf als 'meer klimaatbewust' dan jongeren en hebben meer vliegschaamte

Volgens een recent rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) beschouwen ouderen zichzelf vaker als 'klimaatbew...

Blog | Waarom we heftig reageren als oude pijn wordt aangeraakt

Sommige kleine dingen kunnen mensen heel erg boos maken. Dan zijn veel mensen verbaasd om wat diegene aan het doen is. Dat is...

Peter Leroy zet zich in om angst te verminderen bij pijn en prikken bij kinderen

Kinderen kunnen een trauma oplopen doordat zij op jonge leeftijd geprikt worden of pijn hebben in een ziekenhuis. Ze snappen...

Karena wilde alleen seks met emotioneel onbeschikbare mannen

Karena Kilcoyne heeft in een artikel op PscyhologyToday.com op heldere wijze omschreven hoe een zware jeugd ervoor zorgde dat...

Lees meer