Black Friday en Black Weekend hebben dit jaar voor veel ophef gezorgd. Ondanks dat Nederland in het midden van de tweede golf zit, gingen veel mensen er op uit op koopjes te scoren in de winkels. De coronaregels leken te verdwijnen tussen het winkelende publiek. Psycholoog Bjarne Timonen legt tegenover IndeSpiegel.nl uit waarom mensen in dit soort situaties – als een pandemie – toch naar buiten gaan en fysiek gaan winkelen.
Black Friday is een Amerikaanse trend die sinds een aantal jaar naar Nederland is overgewaaid. Vrijwel alle winkels hebben op de dag na Thanksgiving in Amerika, grote kortingen. Ook met de pandemie, gingen er dit jaar veel mensen de winkelstraten in om koopjes te vinden.
Volgens psycholoog Bjarne Timonen zijn er meerdere verklaringen te noemen voor het winkelgedrag van mensen, maar het belangrijkste is wellicht het gebrek aan dopamine. Dopamine is een stof die hoort bij het beloningsysteem van de mens. 'Het dopamine centrum van de mens is onder geprikkeld nu in de crisis. Er is niet heel veel meer waar plezier uitgehaald kan worden. Daardoor gaan mensen meer drinken, meer drugs gebruiken, meer eten en ook meer kopen.' Het was afgelopen vrijdag, net zoals elk jaar, weer een wedstrijd om zoveel mogelijk koopjes te scoren. 'Mensen willen graag pronken met hun gescoorde items. Het is een soort beloning als je een heel mooi product, voor een heel goedkoop prijsje koopt. Dat is snoep voor het brein.'
Dit herkende consument Jelmer Stolk (24) ook. Hij zag in een bordspellengroep op Facebook dat Makro de spellen ontzettend afgeprijsd had en kon het toch niet laten om even in de Makro te gaan kijken. 'Ik kwam thuis met onder andere twee bordspellen die allebei bijna de helft van de prijs waren en daar was ik toch wel heel blij mee.'
Dat Stolk zijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen, is niet geheel verrassend. Buiten de wil om weer plezier te maken en het dopamine centrum te prikkelen, legt Timonen ook uit dat mensen kuddedieren zijn. 'Van nature zijn mensen geneigd om mee te bewegen met de stroom.' Daarbij komt ook de fear of missing out kijken. 'Mensen zijn bang om dingen te missen. Want wat als je een hele mooie aanbieding mist? Of dat je al je vrienden en kennissen goedkope producten ziet scoren op Black Friday en jij dat allemaal mist? Door die angst om dingen te missen, gaan mensen toch even naar buiten en kijken wat er te vinden is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties