Sociale media beïnvloeden onze herinneringen

Sociale media beïnvloeden onze herinneringen

In eerdere stukken op InDeSpiegel beschreven we al hoe enkele grote denkers van weleer kritisch waren op de moderne mens. De mens raakt steeds meer in de ban van sociale validatie en recent onderzoek lijkt deze filosofische gedachte te bevestigen. Uit onderzoek blijkt dat sociale media onze herinneringen aan een gebeurtenis manipuleren - wat zowel positief als negatief kan uitpakken.

Eens in de zoveel tijd kan een sociaal medium je een 'herinnering' sturen. Je krijgt dan een melding van iets wat je een tijdje terug hebt gedaan. Deze pushmelding van een sociale medium kan onbewust je eigen, private herinnering aan deze gebeurtenis veranderen. Stel je hebt een foto geplaatst en deze foto krijgt weinig 'likes' dan kan dit je mening over deze herinnering doen veranderen. Uit onderzoek blijkt dat mensen hun herinneringen en belevingen te veel laten beïnvloeden door de respons op sociale media platforms.

Wanneer men weinig 'likes' - of juist heel veel 'likes' - heeft ontvangen bij een bericht kan dit je mening doen veranderingen over de gebeurtenis. Onderzoekers zagen hierdoor de enorme kracht van sociale media; mensen lijken emotioneel afhankelijk te worden van de validatie die zij krijgen van sociale media.

De deelnemers waren zich ervan bewust dat dit gebeurt, maar zeiden dat het moeilijk was om te breken met wat wordt beschreven als de 'validatie-economie'. Hoewel deelnemers erkenden dat hun herinneringen persoonlijk waren en niet beïnvloed zouden mogen worden door sociale netwerken, ontdekten sommigen toch dat ze anders over een evenement dachten vanwege de reactie op sociale media. Zoals een deelnemer opmerkte: 'Je merkt dat je, ondanks je eigen herinneringen, om het aantal likes geeft.'

Het onderzoek toont aan hoeveel invloed sociale media over ons hebben. We zijn sluipenderwijs steeds afhankelijker geworden van sociale media. Als we namelijk niet meer vertrouwen op onze eigen herinneringen, dan laat het des te meer zien hoe bepalend en invloedrijk deze sociale platformen zijn. (Foto: Thomas Ulrich/Pixabay)


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Blog | Hoe de kinderlijke volwassene nog steeds diepe gevoelens uit de jeugd met zich mee draagt

Het is fascinerend en treurig om te zien hoe groot het 'spons-vermogen' is van het kind. Trauma-expert Gabor Maté noemt een k...

Vrouwen die 40 worden: 'Een leeftijd waarop ik mijn lichaam moet haten'

Psychologe Amber Wardell schrijft op PsychologyToday.com een artikel over vrouwen die 40 jaar oud worden. Zij gaan zich volge...

Wat wordt er in de psychologie bedoeld met het Zeigarnik-effect?

Het Zeigarnik-effect is een psychologisch fenomeen dat verklaart waarom mensen de neiging hebben om onafgemaakte of onderbrok...

Innovator Bram Bakker stapt over op ketonen-dieet om 'psyche te verbeteren'

Voormalig psychiater Bram Bakker heeft na het lezen van het boek van de Amerikaanse psychiater Christopher Palmer, getiteld B...

'Traumavoorloper' Peter Levine heeft zelf een conceptietrauma opgelopen

Jan Bommerez noemt Peter Levine altijd dé voorloper op het gebied van trauma. De man die twee PhD's achter zijn naam heeft st...

Lees meer