Nieuw onderzoek toont verband aan tussen extraversie en positieve en sociale woordkeuzes

Nieuw onderzoek toont verband aan tussen extraversie en positieve en sociale woordkeuzes

Een nieuw onderzoek door de Nanyang Technological University in Singapore toont aan dat er een verband is tussen extraverte personen en hun woordkeuzes. Volgens de resultaten van het onderzoek zouden extraverte mensen meer ‘positieve emotiewoorden’ gebruiken en meer ‘sociale woorden’.

Positieve emotiewoorden zijn woorden die een fijne emotie uitdrukken, zoals bijvoorbeeld ‘blij’, ‘gelukkig’, ‘verliefd’ of ‘gezegend’. Het kunnen ook woorden zijn die positief of optimistisch zijn, zoals ‘mooi’. Sociale woorden zijn woorden die sociale intenties uitdrukken, zoals ‘afspreken’, ‘delen’, ‘ontmoeten’ of ‘praten’.

De onderzoekers voerden een meta-analyse uit door 31 eerdere onderzoeken te analyseren. Dit om de sterkte van de relatie tussen extraversie en woordgebruik te begrijpen. In de studies vonden ze een kleine, maar kenmerkend verband tussen extraverte personen en hun taalgebruik. Het verband was vergelijkbaar met resultaten die in vergelijkbaar onderzoek werden gezien, zoals onderzoek dat aantoont dat narcisten meer scheldwoorden gebruiken en dat neurotische persoonlijkheden meer ik-woorden gebruiken.

Waarom extraverte mensen meer positieve emotiewoorden en sociale woorden gebruiken stelt het onderzoek niet precies vast. Over het onderzoek zeggen ze: ‘Onze resultaten komen overeen met het idee dat extraversie een eigenschap die mensen meer positieve emoties geeft en ze meer sociaal maakt.’ Een ander artikel suggereert vrijwel hetzelfde: dat het komt doordat bijvoorbeeld extraverte mensen dol zijn op praten en sociaal contact. Ze zijn eerder geneigd om met mensen af te spreken of te praten, dan introverte mensen en vandaar dat ze meer sociale woorden gebruiken.

De resultaten zijn belangrijk voor marketingbedrijven. Tegenwoordig gebruiken marketingbedrijven algoritmen om hen te helpen voorspellen wat consumenten willen op basis van hun online gedrag. Daarbij maken bedrijven ook graag gebruik van data en machine learning om de psychologische aspecten van consumentengedrag te begrijpen. Deze kunnen niet altijd direct waargenomen worden, maar kunnen wel waardevolle inzichten bieden over hoe gerichte advertenties kunnen worden verbeterd.

Een ‘extraverte consument’ kan bijvoorbeeld worden aangetrokken door marketingboodschappen die passen bij hun persoonlijkheid. Merken kunnen er vervolgens voor kiezen om zich op bepaalde groep consumenten te richten door meer extraverte en creatieve taal te gebruiken om reclame te maken voor hun producten (Foto: Pixabay/StockSnap)


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

'Ouderen met een verwond kind in zich zijn vaak erg egocentrisch'

John Bradshaw bespreekt in de laatste video van zijn televisie-serie hoe mensen die met een verwond innerlijk kind rondlopen...

Ouderen zien zichzelf als 'meer klimaatbewust' dan jongeren en hebben meer vliegschaamte

Volgens een recent rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) beschouwen ouderen zichzelf vaker als 'klimaatbew...

Blog | Waarom we heftig reageren als oude pijn wordt aangeraakt

Sommige kleine dingen kunnen mensen heel erg boos maken. Dan zijn veel mensen verbaasd om wat diegene aan het doen is. Dat is...

Peter Leroy zet zich in om angst te verminderen bij pijn en prikken bij kinderen

Kinderen kunnen een trauma oplopen doordat zij op jonge leeftijd geprikt worden of pijn hebben in een ziekenhuis. Ze snappen...

Karena wilde alleen seks met emotioneel onbeschikbare mannen

Karena Kilcoyne heeft in een artikel op PscyhologyToday.com op heldere wijze omschreven hoe een zware jeugd ervoor zorgde dat...

Lees meer