Uit Noorweegs onderzoek is gebleken dat kinderen meer onthouden als ze dingen op papier schrijven dan typen op een computer. Dit is tegen de trend in, want tegenwoordig is steeds meer digitaal op scholen.
Het is de tweede keer dat een onderzoek van professor Audrey van der Meer van de Norwegian University of Science and Technology dit aantoont. In 2017 wees een wetenschappelijk onderzoek van hem en zijn collega's hier ook al op. Nu opnieuw in 2020.
De hersenactiviteit van kinderen van twaalf is gemeten in het onderzoek middels EEG. Van der Meer: 'Het gebruik van pen en papier geeft het kind meer haken om dingen te onthouden. Het veroorzaakt meer activiteit in de sensomotorische delen van de hersenen. Meer zintuigen worden geactiveerd als je op het papier drukt, de letters ziet en het geluid hoort. We leren en onthouden dan beter.'
Van der Meer baart zich zorgen. Dit omdat de trend op scholen van papier naar digitaal is, wat de leercapaciteiten duidelijk achteruit zal brengen van scholen. 'Sommige scholen in Noorwegen zijn compleet digitaal en slaan het schrijven over. Finse scholen zijn daar nog erger. Ze leren zelfs niet eens meer om te schrijven.'
De professor zegt dat schrijven ook beter is voor de motoriek en betreurt de digitale ontwikkelingen. 'We moeten het brein zo optimaal mogelijk gebruiken. We moeten een authentiek leven leiden. We moeten al onze zintuigen gebruiken, buiten zijn, alle soorten weer meemaken en andere mensen ontmoeten. Als we onze hersenen niet uitdagen, kan het niet zijn volle potentieel behalen. En dat kan schoolresultaten beïnvloeden.' (foto: Pixabay/StockSnap)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties