Waarom mensen gaan hamsteren na de corona-uitbraak

Waarom mensen gaan hamsteren na de corona-uitbraak

Nu het coronavirus in Nederland is uitgebroken en premier Mark Rutte donderdag ingrijpende maatregelen aankondigde zijn mensen massaal aan het hamsteren geslagen in supermarkten. Plotsklaps was het dondermiddag en -avond druk en werd bijvoorbeeld wc-papier massaal ingeslagen.

Waarom juist sommige producten worden gekocht heeft te maken met de zogenaamde 'fear of missing out'. Winkeldeskundige Geert Jan Stenvert legt in Het Parool uit wat er gebeurd. 'Er zijn zeven principes in de retail waarmee winkels koopgedrag van klanten sturen. Eentje daarvan is schaarste. Als je heel veel paaseitjes in de schappen legt, dan nemen mensen die minder snel mee. Beperk je het aanbod, dan denken consumenten al snel dat ze bijna op zijn en zijn ze eerder geneigd tot kopen.'

Het zien van de schaarste geeft consumenten het extra zetje om ook te gaan inslaan. Stenvert in het dagblad: 'Alle fotootjes op sociale media of online van lege schappen, zorgen er voor dat mensen denken dat er tekorten zijn. Het is fomo; the fear of missing out, de angst om achter het net te vissen. Mensen denken dat er door leegrakende schappen tekorten ontstaan en slaan producten in die ze eigenlijk niet nodig hebben uit angst achter dat ze anders zonder komen te zitten terwijl hun buurman die producten wel heeft.'

Andersom werkt psychologie ook

Ook dat er op sommige producten een quota heerst, is juist extra verleidelijk. 'Als iets op rantsoen wordt gesteld, dan gaan mensen het juist meer kopen. Als er bij de desinfecterende middelen staat dat je er maximaal twee per klant mag meenemen, dan zien mensen dat als aanbeveling', weet de expert.

Hij is benieuwd wat er zaterdag gaat gebeuren, als de supermarkten de reserves weer hebben aangevuld. 'De psychologie kan ook omgekeerd werken,' zegt Stenvert. 'Als er nu heel veel pasta in de schappen ligt, dan kan dat de paniek dempen. Zaterdag wordt een heel belangrijke dag. Als alle supers weer zijn aangevuld, zal dat de paniek dempen. Maar als morgenochtend nog steeds veel schappen leeg zijn, kan de paniek verder doorzetten.'


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Blog | Hoe de kinderlijke volwassene nog steeds diepe gevoelens uit de jeugd met zich mee draagt

Het is fascinerend en treurig om te zien hoe groot het 'spons-vermogen' is van het kind. Trauma-expert Gabor Maté noemt een k...

Vrouwen die 40 worden: 'Een leeftijd waarop ik mijn lichaam moet haten'

Psychologe Amber Wardell schrijft op PsychologyToday.com een artikel over vrouwen die 40 jaar oud worden. Zij gaan zich volge...

Wat wordt er in de psychologie bedoeld met het Zeigarnik-effect?

Het Zeigarnik-effect is een psychologisch fenomeen dat verklaart waarom mensen de neiging hebben om onafgemaakte of onderbrok...

Innovator Bram Bakker stapt over op ketonen-dieet om 'psyche te verbeteren'

Voormalig psychiater Bram Bakker heeft na het lezen van het boek van de Amerikaanse psychiater Christopher Palmer, getiteld B...

'Traumavoorloper' Peter Levine heeft zelf een conceptietrauma opgelopen

Jan Bommerez noemt Peter Levine altijd dé voorloper op het gebied van trauma. De man die twee PhD's achter zijn naam heeft st...

Lees meer