'Emoties hebben gewoon een begin, middelpunt en een eind'

'Emoties hebben gewoon een begin, middelpunt en een eind'

Amy Saltzman gaat voor PsychologyToday.com verder in op de structuur van emoties. Ze haalt daarbij psycholoog Paul Ekman aan, die gedurende zijn leven onderzoek deed naar emoties en de expressies in het gelaat van mensen.

'Ekman ontdekt dat er zeven universele emoties zijn die alle mensen delen: geluk, angst, boosheid, verdriet, verrassing, minachting en afkeer. Belangrijker, en relevant voor mindfulness, heeft zijn werk aangetoond dat elke primaire emotie een zeer specifieke gezichtsuitdrukking en lichaamshouding heeft, en dat emoties een natuurlijk verloop hebben', schrijft Saltzman op de website.

Ekman heeft ook ontdekt dat je gelaats-uitdrukken zijn gerelateerd aan je gevoelens. Als je daar oefeningen mee doet, dan zal je zien dat als je een gelaatsuitdrukking van verbazing forceert, je ook gevoelens van verbazing krijgt. 'Wanneer je fronst, heb je je misschien een beetje somber gevoeld, en wanneer je glimlacht, heb je je misschien een beetje gelukkiger gevoeld', voegt Saltzman toe.

Tijdsverloop emoties

Daarnaast is het belangrijk vast te stellen dat emoties gewoon een begin, een midden en een eind hebben. Maar, alleen als je ze niet onderdrukt, dan volgen ze dit natuurlijke ritme. Dat is belangrijk, want veel mensen die emotionele verwaarlozing hebben ondergaan in hun jeugd onderdrukken hun emoties constant, daarom hebben ze ook geen gebruikelijke ritme van een begin, middenstuk en een eind van hun emoties.

Daarnaast, als emoties in de overdrive staan, dan nemen ze beslag van ons cognitieve brein. 'Tijdens een extreem geladen periode neemt emotie de overhand en kunnen we niet helder denken. In deze momenten worden we bestuurd door een ouder deel van de hersenen, soms het reptielenbrein of de hagedisbrein genoemd. We zijn in de vecht-, vlucht-, of bevriesmodus. Net als hagedissen kunnen we alleen vechten, wegrennen, of bevriezen. We zijn niet in staat om onze volledige menselijke geest en hart te gebruiken om ons gedrag te kiezen, om te reageren in plaats van direct te antwoorden.'

In het boeddhisme zeggen ze ook wel dat een krachtige emotie 80 procent van onze waarneming beïnvloed. Deze vecht- en vluchtmodus wordt in de polyvagaal theorie het sympatische zenuwstelsel genoemd. Mensen die in een trauma-mode verkeren die kunnen hier constant in actief zijn net als dat het parasympastische zenuwstel ook overactief kan zijn, waarbij het lichaam gaat dissociëren.


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

'Aanwijzingen dat eczeem, astma en allergieën gevolgen zijn van keizersnee'

We hebben op deze site al vaker beschreven dat traumatische gebeurtenissen voor een baby gevolgen kan hebben voor het gedrag...

Lale Gül stopte haar gevoelens te lang weg en werd depressief

Lale Gül werd bekend van het boek 'Ik ga leven' waarin ze brak met de strenge regels van haar Turkse achtergrond. De prijs di...

Levine: 'We zijn het vermogen om met trauma om te gaan verloren'

Peter Levine heeft in 1997 heeft boek 'Waking the Tiger' uitgegeven. De trauma-specialist, bekend van de methode Somatic Expe...

Drie sterke en opvallende boeddhistische wijsheden met uitleg

Het boekje Boeddhistische wijsheden van Uitgevrij Verba bevat verschillende oneliners over het boeddhisme die erg krachtig ku...

Video | Levine: Geholpen door empathische getuige bij traumaverwerking

Peter Levine ligt volgens kenners 'voorop' als het gaat om trauma-behandeling. In deze video gaat hij verder in op zijn autob...

Lees meer