Like ons!
Afvallen: intermittent fasting. Werkt het wel of niet?

Indespiegel

Afvallen: intermittent fasting. Werkt het wel of niet?

Ik wil afvallen. Ook al vindt mijn omgeving dat het niet nodig. Ik wel, ik zit niet lekker in mijn lijf en heb meer fysieke kwaaltjes. De afgelopen jaren was ik jojo-af, maar sinds twee blessures, minder kunnen sporten, een gebrek aan routine en een nieuwe relatie (veel snacken) ben ik langzaam naar 5 kilo boven mijn streefgewicht gegroeid. Lijnen werkt niet, dan val ik af en daarna kom ik net zo hard weer aan. Ik eet alweer een paar weken geen suiker(producten) meer, maar ik ben nog steeds niet “bikini-proof”. Iemand attendeerde mij op Intermittent fasting, dat leek me wel wat. Totdat ik het artikel “Intermittent fasting: het is een trend en het werkt echt. Maar deugt de afvalmethode wel?” in de Volkskrant las.

Intermittent fasting is deelvasten en dat kan je op verschillende manieren doen. De auteur van het artikel eet 2 dagen alleen yoghurt en koffie met melk en de andere dagen van de week eet hij normaal. Andere manieren om te deelvasten is alleen tussen 12u en 17u eten of juist alleen maar 's avonds.

In het artikel beschrijft ervaringsdeskundige en wetenschapsredacteur Maarten Keulemans zijn ervaringen. In het begin van het artikel is hij overwegend positief:

In een lichaam dat niet eet is dit wat er gebeurt: een uur of tien, twaalf na de laatste maaltijd is de suikervoorraad in het bloed wel zo’n beetje op. De lever is dan aan de beurt: is hier soms nog wat suiker? En daarna, als het lichaam van gekkigheid ook niet meer weet waar het het zoeken moet, is er de vetvoorraad. Met tientallen enzymen en eiwitten zet het lichaam de bijl erin, op zoek naar stookolie die de weefsels warm houdt en het lijf in leven. Vetmoleculen genaamd triglyceriden worden uit elkaar getrokken tot suikers en vetzuren. Waarna de vetzuren worden verbouwd tot ‘ketonlichamen’, een soort noodbrandstof die het lichaam aanmaakt in tijden van schaarste. Hup, de fik erin, en vlug een beetje!

Ik raak meer en meer geïnteresseerd en lees gauw verder:

Ook bij kleine plukjes menselijke vrijwilligers ziet men verbeteringen. Minder ontstekingsstoffen, meer vetafbrekende hormonen, betere bloedsuikerwaarden - en dat allemaal al na enkele weken deeltijdvasten

Minder ontstekingsstoffen? Oh dat is mooi, mijn lichaam ontsteekt snel door de reuma, dus wat minder daarvan kan ik wel gebruiken. In het vakblad Journal of Obesity staat bij mensen met overgewicht een gewichtsafname gemeten is van gemiddeld 6,5 procent na twaalf weken.

Nu heb ik niet meer de ambitie om snel af te vallen. Volgens mij is het namelijk belangrijk om je leefstijl aan te passen als je te veel aankomt. Bij is het op dit moment duidelijk een disbalans in mijn dagelijks leven en er mag meer structuur en routine in. Ik word enthousiast en maak al aantekeningen wat ik wil onderzoeken en hoe ik het zou kunnen aanpakken.

Maar dan komt Maarten Keulemans op de proppen met informatie over nieuwe meta-analyses.

‘Het effect van onderbroken diëten in vergelijking met continue energierestrictie’, lees ik in zo’n recente, samenvattende meta-analyse van zes eerdere onderzoeken naar deeltijdvasten, ‘vertoont geen significant verschil in gewichtsverlies.’

In gewone woorden: al met al helpt deeltijdvasten geen klap méér dan gewoon minder eten. Sterker nog, lees ik in een andere meta-analyse, die dit najaar verscheen: áls er al verschil is met gewoon afvallen, is het dat je na deeltijdvasten sneller weer aankomt.

‘Oh…’ zucht ik teleurgesteld. "dat is jammer". In het vervolg van het artikel gaat hij in gesprek met verschillende onderzoekers die uitleggen dat er geen wonderbaarlijk herstelmechanisme aanschiet als je vast. Je eet gewoon minder calorieën, dus verbeteren je bloedwaarden.

Dhr. Keulemans haalt Ellen Blaak, hoogleraar humane biologie nog aan in zijn artikel

‘Het is niet zo: volg een dieet, en daarna kun je weer terugvallen in je oude patroon. Uiteindelijk heeft dat aankomen een reden. Heel saai eigenlijk’, legt ze uit. ‘Maar we zullen toch moeten accepteren dat we om duurzaam af te vallen echt onze leefstijl moeten aanpassen. Dus minder en gezonder eten en meer bewegen.’

Ik neem me voor op naast mijn suikerstop toch maar weer eens te kijken naar wat ik verder nog actief kan doen. Want eigenlijk is dat laatste voor mij helemaal niet nieuw.

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven